Recycle boulevard

Duurzaam is goed. Dat zal toch inmiddels niemand meer ontkennen. Als ik er zo even bij stilsta, is er de afgelopen tien jaar veel veranderd. Mijn huis is energiezuinig. Zo ontvang ik warmte van de afvalcentrale, ligt mijn dak vol zonnepanelen, zamel ik plastic en papier apart in en neem deze mee naar de containers op weg naar Zilte. Mijn kleding is eco & fair, mijn cosmetica vrij van dierenleed en mijn vleesconsumptie is gedaald naar max eens per week. En eigenlijk kost me dit alles geen enkele moeite. Sterker nog ik zou niet anders meer willen want het voelt goed en verantwoordelijk maar vooral logisch.   

In het verlengde daarvan koop ik graag tweedehands. Daar vallen een aantal zaken pertinent niet onder, zoals ondergoed en matrassen. Ik ben op zoek naar mooie oude blikken waar een plantje in kan, bloemig porselein en boekjes van Alice in Wonderland. Om te zorgen dat ik niet 24/7 op zoek ben, doe ik het op gezette tijden en word elke vondst onderworpen aan de vraag: Heb ik het echt nodig? En meestal is dat antwoord Nee. En niet geheel onbelangrijk voor de leefbaarheid van mijn gezin: als er iets 'nieuws' het huis binnenkomt, gaat er ook weer iets uit.  Een oud verweerd kastje, daar kan ik voor vallen. Iemand anders heeft het gebruikt, is erop uitgekeken of verhuist, heeft het opgeruimd, achtergelaten of nagelaten en een ander geeft het weer een kans en geniet daar opnieuw van. Dat is mooi.


Rataplan in Alkmaar 

Nu kan ik mijn hart ophalen want mijn woon- en werkplek, Alkmaar, heeft er een begrip bij; de Recycle Boulevard. (Zo noem ik het, maar anderen zeggen gewoon Kringloopstraat hoor) Met wel vijf verschillende kringlooploodsen in één straat. Flaneren is er niet echt bij want hoewel de straat een behoorlijke opknapbeurt heeft gekregen; met groenstrook, afgebakende parkeervakken en geschilderde muren, zal het altijd wel een beetje een straat blijven waar je ’s nachts liever niet alleen doorheen fietst. Maar overdag is het een straat vol goede intenties. Die van duurzaamheid en sociaal samenzijn. 

De grootste van allemaal is Rataplan.  Het pand van deze gigant is net verbouwd en werkelijk prachtig. Voorheen een bedompt donkere loods waar het altijd naar vocht en mottenballen rook, is nu een gebouw met lucht, licht, glas en hout. Een koffiehoek met beloftes (want door Corona nog niet open), een open werkplaats voor fietsreparaties, een groene hoek waar je planten en stekjes kunt vinden en een gedeelte waar creatieven oude spullen een totaal nieuw uiterlijk of functie geven.            

De nieuwste tweedehands winkel in de straat heet Uitdragerij-15  Een sympathieke winkel, waar je een antieke kast, oude klok of designerstoel kunt vinden.
En mijn aloude favoriet is de Kook. Open op maandag en woensdag en op de eerste zaterdag van de maand. Alle opbrengsten gaan naar specifieke goede doelen die elke maand wisselen. 

Op de site van Alkmaar prachtstad vind je het laatste nieuws over Alkmaar en de adressen van de verschillende kringloop - & andere tweedehands winkels die verspreid liggen in het centrum met de openingstijden. Check deze nog even voor je op pad gaat.

Dit blog heeft gestaan op Flavourites

Eerdere post